Amerika Birleşik Devletleri Ziyareti Dönüşünde Atatürk Havalimanı’nda Yaptıkları Açıklama

26.09.2014

Değerli Basın Mensubu Arkadaşlarım,

Birleşmiş Milletler’in 69. Genel Kurulu görüşmelerine katılmak üzere gittiğim New York’tan şu anda ülkeme, ülkemize dönmüş bulunuyorum.

New York’ta yoğun bir program gerçekleştirdik. Birleşmiş Milletler üyesi ülkelerden, çok sayıda liderin ve bakanların katıldığı Genel Kurul’a, biz de Dışişleri Bakanı Sayın Çavuşoğlu, Çevre ve Şehircilik Bakanı Sayın Güllüce, Ekonomi Bakanı Sayın Nihat Zeybekçi ile Avrupa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Sayın Volkan Bozkır’ın da içinde bulunduğu geniş bir heyetle iştirak ettik.

Ziyaret programım çerçevesinde BM Genel Sekreteri Ban Ki-Moon tarafından 23 Eylül Salı günü düzenlenen İklim Zirvesi’ne katıldım.

Zirve vesilesiyle Genel Sekreter’in ev sahipliğinde, aynı akşam gerçekleştirilen sınırlı katılımı olan bir yemeğe de iştirak ettim. 120’nin üzerinde devlet ve hükümet başkanının katıldığı Zirve’de, iklim değişikliğiyle mücadelede, ulusal ve uluslararası ölçekte hangi adımların atılması gerektiğini ele aldık. Zirve’nin başarılı geçtiğini düşünüyorum.

Çarşamba günü Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda, katılımcılara hitaben bir konuşma yaptım. Aynı gün öğleden sonra ise Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nde, “yabancı savaşçılar” meselesinin ele alındığı bir toplantıya da katıldım. Sayın Obama’nın başkanlık ettiği bir toplantıda da bir konuşma yaparak, konuya ilişkin yaklaşımımızı aktarma imkânını bulduk.

En üst seviyede gerçekleşen Zirve’nin 2020 sonrası müzakere süreci açısından yönlendirici olduğuna inanıyorum. Zirve, ülkemizin iklim değişikliğiyle mücadele politikasını ve yeni rejimden beklentilerimizi ortaya koyma bakımından iyi bir fırsat oldu. Ve aynı Zirve’de, Çevre Şehircilik Bakanı’m da ben ayrıldıktan sonraki süreci, aynı şekilde devam ettirdi.

Birleşmiş Milletler’deki faaliyetler kapsamında, 22 Eylül Pazartesi günü Genel Sekreter Ban Ki-Moon ile bir araya geldim. 24 Eylül Çarşamba günü de Genel Kurul’a hitap ettim.

Bu ziyaret vesilesiyle, çok sayıda devlet ve hükümet başkanıyla ikili görüşmeler gerçekleştirme fırsatı buldum. Toplamda 17 liderle, cumhurbaşkanı ve başbakan olmak üzere, ikili görüşme gerçekleştirdim. Bunların büyük bir kısmını, bildiğiniz gibi Birleşmiş Milletler’in hemen karşısındaki Türk Evi’nde gerçekleştirdim. Bir kısmını da Birleşmiş Milletler’de gerçekleştirdik.

Genel Kurul’a iştirak eden devlet ve hükümet başkanları onuruna düzenlenen bir resepsiyona da ev sahipliği yaptım.

Temaslarımızda uluslararası gündemde bulunan konulara ilişkin görüş ve düşüncelerimizi muhataplarımıza en üst düzeyde izah etme imkânı buldum.

Ayrıca, dış politika önceliklerimizden şu anda biri olan 2015-2016 dönemi Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi adaylığımız konusunda da muhataplarımızla görüş alışverişinde bulundum. Zira 16 Ekim’de biliyorsunuz artık bu ismin belirlenecek olması, süreyi artık iyice daralttı. Bunun için de tabii gerek şahsım, gerek bakan arkadaşlarım, tüm bu konuda Dışişleri noktasındaki büyükelçilerimizin yoğun bir çalışma süreci var. Bu döneme yönelik seçimler, temenni ederim ki, şu andaki görüntüyle olumlu istikamette gelişiyor.

Ekonomi alanındaki temaslarımız noktasında Amerika Birleşik Devletleri Ticaret Odası ve Başbakanlık Yatırım Tanıtma ve Destek Ajansı tarafından düzenlenen faaliyette, Amerika Birleşik Devletleri mensubu yatırımcılara, -ki bunların bir kısmı şu anda ülkemizde yatırımları olan girişimci kuruluşlar. Bir kısmı da Türkiye’de yatırım yapmayı planlayan, hedefleyen kuruluşlardı-  onlara hitap ettik. Onlarla bir sabah kahvaltısında birarada olduk.

Yine bu fırsattan istifa ederek, Amerika Birleşik Devletleri’nin önde gelen düşünce kuruluşlarından biri olan Dış İlişkiler Konseyi’nde bir konferans verdim.

Tüm bu programlar vesilesiyle ayrıca Amerika’daki bizim STK’larımızla bir araya geldim.

Ayrıca, dünya Müslümanlarını temsilen Amerika’da bulunan grupların bir arada olduğu kuruluşlarla bir araya geldik. Onlarla bir sohbetimiz oldu ve verimli bir çalışmayı, dün akşam bir final toplantısıyla bitirdik. Ve ardından da ülkemize dönmüş bulunuyoruz.

İlginize çok teşekkür ediyorum.